Historiekveld med foredrag om "Titanic" og lansering av ”Åsabuen 18”

Forside: Brudebilde av Henry M. Olsen og Larsina Magdalena Nilsdtr Mjølkeråen. Utlån: Steinar Sletbak    Søstrene Solveig (1911-2000) og Mathilde (1909-1992) Olsen. Utlån: Steinar Sletbak

Torsdag 26.april kl. 1900 i Åsatun, storsalen er det igjen tid for en historiekveld!
I år er det 100 år siden ”Titanic” forliste. Vi får i den anledning besøk av historiker og forfatter Per Kristian Sebak som holder foredraget:

”Titanics forlis sett med norske øyne”.

Per kristian Sebak har sammen med Jakob Lothe nylig utgitt boken: "Titanic - Historie, myte, litteratur og film". Denne kvelden vil det være mulig å få kjøpt et signert eksemplar til redusert pris kr. 300,- (veil. utsalgspris er kr. 349,-). Benytt anledningen til å få fatt i et signert eksemplar av denne!

Titanics forlis fikk betydning også for folk i Åsane. En av dem som omkom i dette forliset var åsabuen Henry Margido Olsen (1884-1912). Han bodde i Mjølkeråen og etterlot seg konen Larsina Magdalene Nilsdtr Mjølkeråen (1884-1964) og døtrene Mathilde (1909-1992) og Solveig (1911-2000).

Samme kveld er det dessuten tid for lansering av ”Åsabuen” som er den 18. i rekken! Som om ikke dette er nok, blir det også muligheter for å kjøpe den nyeste bygdeboken!
Arrangementet er gratis og åpent for alle!
Lett servering!
Vel møtt!

(NB: ta med kontante penger hvis du vil handle bøker - det er ikke mulig å betale med kort!)

Forside Kenneth Bratland:

Les mer om Per Kristian Sebak
Per Kristian Sebak:
Forlagets omtale av boken "Titanic":
"2200 passasjerer, blant dem 31 norske, var om bord da Titanic la ut på sin jomfruferd over Atlanteren. 14. april 1912 skjedde det umulige: Titanic støtte på et isfjell og sank etter få timer. 1500 mennesker omkom. Per Kristian Sebak har samlet opplysninger om hva som skjedde med de norske passasjerene, deres bakgrunn i hjemlandet og deres drømmer om livet på den andre siden av Atlanterhavet. Han følger dem minutt for minutt gjennom den skjebnesvangre natten, og skildrer situasjonen i etterkant for de overlevende og etterlatte. Boken er rikelig illustrert. Dette er Per Kristian Sebaks (f.1978) første bok".

Per Kristian Sebak og Jakob Lothe har tidligere denne måneden utgitt boken: "Titanic - Historie, myte, litteratur og film".
Forside:
Forlagets omtale av boken: "Titanic - Historie, myte, litteratur og film":

"Titanics forlis er en historisk hendelse, men den er også mytisk. Mytedannende fremstillinger oppsto bare dager etter forliset var et faktum og lever fortsatt med oss som vår tids store fortelling om naturens lunefulle kraft og det gamle Europas undergang. Forfatterne viser hvordan den mytiske kraften både ligger i selve hendelsen og i samtidens og ettertidens fortolkning. Om ødeleggelsen av Pompeii skal Goethe ha sagt: ”Det har skjedd mange ulykker i verden, men ikke mange som har gitt ettertiden så mye underholdning”. Titanic-forliset har gitt ettertiden uendelig mye underholdning, fra høylitterær poesi til populærkulturelle romaner og filmer. Forfatterne ser nærmere på skipet, forliset og forlisets virkningshistorie med et norsk blikk og med vekt på de norske passasjerene som var om bord. "

"Titanic" i media:
Henry (28) fra Bergen døde i "Titanic"-forliset