Kultur- og naturhistorisk vandring i elvemuslingens rike!

Invitasjon til kultur- og naturhistorisk vandring i elvemuslingens rike på Haukås
Miljøsjef Håvard Bjordal speider etter elvemusling i april 2016. Foto: Åsane Historielag Deltakere på vandringen i april 2016 fikk se en levende elvemusling. Foto: Åsane Historielag
Bilder fra fjorårets vandring. (Hold musen over bildet for å se bildeteksten) Foto: Åsane Historielag

På Haukås i Åsane lever en helt spesiell krabat side om side med resten av befolkningen. Det er mange som ikke kjenner den spesielt godt, selv om den kan bli over 100 pr eldre enn de andre som bor i området. Vil du bli bedre kjent med elvemuslingen på Haukås?

Det er ingen selvfølge at vi får beholde den fredede elvemuslingen i Haukåsvassdraget. I fjor kjempet mange for at det ikke skulle komme en jernbanegodsterminal på Haukås. Siden den tid har Haukåsvassdraget og den unike elvemuslingen som lever der blitt utsatt for enda mer press. Bli med på denne vandringen langs vassdraget sammen med oss i Åsane Historielag, Vennelaget for Haukåsvassdraget og miljøsjef Håvard Bjordal i Bergen kommune. Da vil du både få se elvemuslingen og høre gladhistorier om elvemuslingprosjektet, men det vil også bli fokus på hva som nå kan utrydde Bergens siste gjenlevende bestand av elvemusling.

Vennelaget for Haukåsvassdraget og Åsane Historielag inviterer derfor til kultur- og naturhistorisk vandring i elvemuslingens rike. I tillegg til at du blir bedre kjent i området og med elvemuslingen, stopper vi også for å se nærmere på Åsanes eneste hotell, Svalehotellet på Haukås. Turen avsluttes ved den nye meanderen der Haukåsmuslingene skal få gode oppvekstkår.

Møt opp og vis at vi åsabuer bryr oss!

Med på turen blir:

Håvard Bjordal (miljøsjef Bergen kommune)

Tore Haukås (Vennelaget for Haukåsvassdraget)

Marianne Herfindal Johannessen (Åsane Historielag)

Søndag 21. mai kl. 1300

Oppmøte: Statoil-stasjonen på Haukås

Husk egnet fottøy!

Oppmøte ved Statoil Haukås.
Husk egnet fottøy! (Det kan være litt vått langs elven)

Søndag, 21 mai, 2017 - 13:00 til Mandag, 22 mai, 2017 - 12:45