Ny historiedugnad i morgen: Et styrkeløft for Åsane

I dagens Åsane Tidende kan vi lese om den nye (gamle) steinbroen på Hetlebakke. Vi har fått tillatelse fra journalist Magne Fonn Hafskor i Åsane Tidende å gjengi artikkelen hans her.

STYRKELØFT: Alfred Bernes stilte opp gratis med gravemaskin.

STYRKELØFT: Alfred Bernes stilte opp gratis med gravemaskin for å få plassert den gigantiske steinhellen over Sætreelven nedenfor stemmen. Foto: Magne Fonn Hafskor

– Nå er broen på plass, men vi trenger fortsatt hjelp til å rydde området, sier leder av Åsane historielag, Marianne Herfindal Johannessen. I morgen inviterer hun derfor nok en gang til historiedugnad ved stemmen i Hetlebakke.

Tekst og foto: Magne Fonn Hafskor

magne@aasanetidende.no

Åsane Tidende ble med da Alfred Bernes fra Åsane hage og anlegg stilte opp gratis med gravemaskin for å få plassert en gigantisk steinhelle over Sætreelven nedenfor stemmen. Ildsjelen bak dette prosjektet er Harald Hjortland, som har benyttet seg av flere kontakter for å få fraktet den flere tonn store steinen fra Hjortlandsdalen og opp til Hetlebakke.

NY BRO: Gravemaskinfører Alfred Bernes lirker steinen på plass over elven

NY BRO: Gravemaskinfører Alfred Bernes lirker steinen på plass over elven, mens Harald Hjortland fra Åsane Historielag følger årvåkent med. (Foto: Marianne Herfindal Johannessen)

Dugnadsstafett

– Det er fantastisk at næringslivet stiller opp gratis på dette, sier Johannessen, og roser både Åsane hage og anlegg og FB Maskin. Svein Pettersen fra sistnevnte tok på seg oppdraget med å få kjørt den enorme steinblokken like frem til der gravemaskinen kunne overta.

– Er det en stafett dere har startet her?

– Ja, med to etapper.

Hun smiler bredt.

– Men vi kan gjerne sende stafettpinnen videre til neste oppdrag. Det er nok å ta fatt i.

Først vil hun likevel ha hjelp til å rydde og sette i stand den gamle stemmen i Hetlebakke. Dette arbeidet begynte med en dugnad 12. mars i år, og handler om å få stemmen på Hetlebakke synlig igjen.

Første dugnadsetappe: Svein Pettersen fra FB Maskin AS
Første dugnadsetappe: Svein Pettersen fra FB Maskin AS tok på seg oppdraget med å få kjørt den enorme steinblokken fra Hjortland og like frem til der gravemaskinen kunne overta i Hetlebakkvegen. Foto: Harald Hjortland.

Broen er på plass

– Nå må man nesten stå helt oppe ved selve demningen for å se de flotte murene. Dette vil vi i historielaget gjerne gjøre noe med, sier Johannessen.

Stemmen ble sannsynligvis ferdigstilt tidlig på 1890-tallet, og var en gang viktig for å sikre drift av veveriet i Arne fabrikker. I dag preges selve demningsmuren av forfall. Over elven nedenfor demningen gikk det tidligere en trebro. Denne er råtnet vekk, men er nå altså erstattet med en stor steinhelle. Denne var tidligere i bruk som bro på Hjortland i Åsane.

– Da det ble laget ny vei til Hjortland på slutten av 1920-tallet, var det ikke lenger behov for denne broen, forteller hun.

Steinbroen ble fjernet under et opprydningsarbeid i Hjortlandselven for noen år tilbake, og Harald Hjortland tok da vare på steinhellen.

JOBBEN ER GJORT: Alfred Bernes og Harald Hjortland.
JOBBEN ER GJORT: – Det er bare hyggelig å kunne hjelpe til, sier Alfred Bernes, her sammen med Harald Hjortland. (Foto: Marianne Herfindal Johannessen)

Flinke politikere

Nå har den fått nytt liv i Hetlebakke, der du selv kan se den i morgen – dersom du stiller på dugnaden.

– Da vi begynte i mars, var området svært gjengrodd av trær og kratt, forteller Johannessen.

– Vi har fått gjort mye siden det, men trenger fortsatt hjelp til å få kuttet ned mer trær og kratt.

I første omgang er det satt av to dager til dette arbeidet; først i morgen, deretter lørdag 5. november.

– Nå har det regnet hele uken, men værvarselet lover pent vær i morgen. Så solen skinner på Åsane historielag, stråler Johannessen.

– Ta med hansker, sag, greinsaks og godt humør, så holder vi kaffe og noe å bite i. Vi vil gjerne ha folk på besøk.

– Forrige gang sendte dere ut en spesiell invitasjon til politikerne. Gjelder den fortsatt?

– Sist stilte både Ap, Sp og Høyre med flinke dugnadsfolk. De er hjertelig velkommen tilbake.

Dugnad i Hetlebakke (ved demningen) i morgen kl. 10-14. Arrangør: Åsane historielag.

Se flere artikler under "Presseklipp"

Kulturminnedugnad med politikere